Gezonde natuurlijke voeding: Waar te beginnen?

Sinds ik meer bezig ben met duurzaamheid ben ik op veel sites van duurzame initiatieven gaan kijken. Hierdoor kwam ik ook steeds meer tegen over gezonde voeding. Ik probeer al een tijdje gezonder te eten door meer biologisch te kopen en meer zelf te maken in plaats van koken uit pakjes. Maar door het lezen van sites zoals Voedzo, Verse Oogst en Miss Natural kwam ik er achter dat er veel meer schuil gaat achter de wereld van gezonde en natuurlijke voeding.

Zo is bijvoorbeeld geraffineerde suiker slecht voor je bloedspiegel en kan je er moe van worden. Bij het zoeken naar alternatieven ging er een hele wereld voor me open van verschillende suikers: van oerzoet tot honing tot kokosbloesemsuiker. Ook in de wereld van meel blijken er echt tientallen gezondere alternatieven te zijn voor bloem: boekweitmeel, speltmeel, havermeel, teffmeel, quinoameel, etc. Brood blijkt namelijk ook niet zo onschuldig als het lijkt. ‘Normale’ tarwe is zo erg fijngestampt dat de gezonde velletjes van de tarwe er uit zijn gehaald. Volkorenbrood is een veel beter alternatief, want daar zitten de gezonde voedingstoffen nog in. Maar als je dan in de supermarkt of bij de bakker goed gaat lezen op de etiketten blijkt volkorenbrood kopen niet zo makkelijk als het lijkt. Het grootste deel van de donkere broden waarvan je denkt dat ze volkoren zijn is helemaal niet volkoren. En als je dan een volkorenbrood gevonden hebt zitten er nog minstens 10 andere stofjes in waarvan je denkt: waarom hoort dat in brood? Suiker, aardappelzetmeel en bindmiddelen?

Vol goede moed en met mijn nieuwe kennis ging ik naar de supermarkt om natuurlijke, gezonde producten te vinden. Maar helaas was mijn goede moed van korte duur want al bij het pasta-vak begon het mij te duizelen. Durumtarwe, is dat nou beter dan normale? En wat is nou weer het verschil tussen vezelrijke en volkoren pasta? En dan heb je ook nog biologische pasta maar die is weer gemaakt van gewone tarwe terwijl ik juist op zoek moet naar de hele volkorentarwe versie. En ook bij het brood wist ik niet meer wat te doen. Uiteindelijk kocht ik maar een Speltbrood, ook al zaten hier ook veel ingrediënten in waarvan ik niet wist of die eigenlijk wel gezond en natuurlijk zijn.

Mijn reis ging verder via de natuurwinkel. Ook hier stond ik verward voor het vak. Ik wilde een alternatief voor bloem kopen maar welke dan te kiezen? Uiteindelijk ben ik maar voor boekweitmeel gegaan omdat dit nog wel wat bekend in de oren klonk vanwege de ‘boekweitpannenkoeken’ die volgens mijn vriend Thomas erg lekker zijn. Verder waren er ook veel producten die er gezond uit zagen maar waarvan ik geen idee had waarvoor je ze kan gebruiken. En dan heb je ook nog de kwestie portemonnee. Zijn die dure biologische aardappels uit de natuurwinkel nou beter dan de iets minder dure biologische versie uit de supermarkt? En hoe biologisch is biologisch? Wegen de voordelen op tegen het prijsverschil?

Er valt dus nog een wereld te ontdekken als het gaat om gezonde natuurlijke voeding zonder te veel toevoegingen. Mijn doel is nu om stap voor stap alternatieven te zoeken voor ‘slechte’ voeding die ik normaal gebruik. Want als ik alles in één keer goed wil doen dan sta ik nog wel een tijdje verward voor het supermarkt-vak. Om alles van voeding te snappen ben je lang bezig en je bent snel overdonderd door alle informatie. Je kan beter kijken welke onderdelen van je voeding je graag zou willen aanpassen omdat je er bijvoorbeeld last van krijgt, dik van wordt of niet prettig meer bij voelt en je op deze groep richten. Inventariseer voor jezelf wat je anders wilt doen en pak dit stap voor stap aan. Zo ben ik nu begonnen met mijn ontbijt. Ik at vrijwel elke ochtend cruesli met yoghurt maar in cruesli zit best veel suiker. Daarom ben ik op zoek gegaan naar makkelijk klaar te maken alternatieven. Zo zit ik nu elke ochtend aan de zelfgemaakte muesli zonder toegevoegde suikers of aan fruit-havermoutmuffins gemaakt met appelmoes in plaats van ei of bloem. Een goed begin vind ik zelf. De volgende keer is het tijd voor een volgende stap, hierover zal ik later nog een blog gaan schrijven.

Recepten die hierboven genoemd zijn:

Ontbijtmuffins: http://www.degroenemeisjes.nl/recept-vegan-appel-kaneel-ontbijt-muffins
Muesli: http://www.getrouwdmetkinderen.nl/2013/07/11/knapperig-havervlokken-granola-ontbijt-suikervrij-zuivelvrij-tarwevrij/

WP_20130827_002

One thought on “Gezonde natuurlijke voeding: Waar te beginnen?

  1. Ja, moeilijk is dat he! Ik heb een tijdje terug ook een poging gedaan me er in te verdienen, maar het is inderdaad ingewikkelder dan je zou denken! Ik probeer er nog steeds bewust mee bezig te zijn maar in alle drukte gebeurd het toch snel dat ik tijdens het boodschappen doen de ‘bekende’ producten in m’n kar gooi, ipv de ‘gezondere versies’.. Als jij het nou uitzoekt, blijf ik je volgen! 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *