De kleine keuzekracht

Op de radio hoorde ik laatst de reclamespot van Triodos Bank over hoe ik de wereld kan veranderen door iedere keer als ik wat koop bewust te kiezen. En doordat iedereen dat dan doet dan komt die transitie vanzelf. Ik vind Triodos Bank een fijne bank die het ongetwijfeld goed bedoeld, maar ik heb wel een beetje moeite met deze uitleg.

Het fundamentele aspect aan de kleine keuzekracht is dat een consument via zijn/haar portemonnee druk kan uitoefenen en daardoor iets voor elkaar krijgt.

Theoretisch ziet het er allemaal prima uit. Een gedeeltelijke koopstaking en/of verkoopdaling kan al effect hebben en tot concessies en/of beleidsverandering leiden. Vergeet het alom belangrijke imago natuurlijk niet.

Maar nu de praktijk. De meeste boodschappen worden gedaan onder tijdsdruk – of in idioot drukke winkels. Dan is er weinig tijd om je echt druk te maken over wat je koopt.  Ook kiezen veel consumenten hun producten te kopen in een winkel waar men zo goed als alles verkoopt.  Maar zelfs in de grote winkels hebben ze maar eindig ruimte, en dus is het assortiment beperkt.  Bovendien, wat gebeurt er als  je supermarkt bijvoorbeeld helemaal geen duurzame producten verkoopt. Hoe kan je dan kiezen?

Het lijkt erop alsof dagelijks kiezen niet genoeg is voor een transitie.

“Iedere keer als je geld uitgeeft stem je voor de wereld die je wilt zien” – Anne Lappe

Gesteund door deze uitspraak ga ik in de volgende aflevering van ‘de kleine keuzekracht’ op zoek naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van dagelijks kiezen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *